Tandvård

20190618-HSDK-EOG_0083-small.JPG

Förebyggande tandvård förhindrar onödigt lidande

Tandproblem är det vanligaste sjukdomstillståndet hos vuxna hundar och katter idag. Obehandlat kan detta leda till tandlossning, inflammationer och tandvärk. Att hjälpa sitt djur att sköta tandhygienen är därför en investering som lönar sig och förhindrar mycket onödigt lidande.

Tandsjukdomar

Tandproblem drabbar både hundar och katter och är det vanligaste förekommande sjukdomstillståndet hos vuxna hundar och katter. Symptomen kan exempelvis vara dålig andedräkt och motvillighet att äta. Tandsten är den vanligaste orsaken till dålig munhygien. Man räknar med att så många som 8 av 10 hundar äldre än 3 år har tandsten i varierande grad.

Förebyggande åtgärder

Borsta tänderna regelbundet
Skapa en regelbunden tandvårdsrutin och borsta tänderna på din hund och katt dagligen. Vänj valpen och kattungen vid tandborstning tidigt.
Specialanpassade torrfoder och tuggben kan också hjälpa men är inte lika effektiva som borstning. Det kan gå lite lättare att borsta tänderna om man använder en tandkräm anpassad för hund och katt. Många tycker att det är lättare att använda en fingertuta eller en barntandborste än den lite större plastvarianten. Förbyggande åtgärder förhindrar endast att ny tandsten uppkommer, den tandsten som redan finns måste tas bort med ultraljud hos veterinären.

Kontrollera bett och tänder
Vi rekommenderar att du låter din veterinär kontrollera hunden och kattens bett och tänder efter tandbytet vid ca 6 månaders ålder. Därefter bör tänderna kontrolleras årligen för att upptäcka eventuella problem i tid.

I denna video visar Ella och Molle hur en vanlig munkontroll går till.

Tandbehandlingar

Våra tandbehandlingar omfattar allt från tandstensborttagning till tänder som behöver tas bort eller lagas. Alla tandbehandlingar sker i narkos. Att vi använder narkos har flera anledningar, tillståndet hos djuret under behandlingen är mer kontrollerat än vid en lättare sedering, djuret ligger helt stilla och olycksrisken som normalt är stor när vi petar i munnen med vassa föremål är minimerad. Tandsten samlas framförallt i fickor under tandköttskanten, vilka ger upphov till tandköttsinflammationer, dessa kan inte saneras i annat tillstånd än under narkos. Narkosslagen hindrar även att djuret från att aspirera ner vatten och bakterier i lungorna.

För att ta bort tandsten använder vi en ultraljudmaskin. Det är ett effektivt och skonsamt sätt att få bort tandstenen. Tandröntgen används för att bedöma tandroten och käkbenet för att korrekt ställa diagnos och välja lämplig behandling. Tänder som är trasiga eller lösa kan behöva dras ut. Att laga en trasig tand tar lång tid och kräver en speciell teknik.  Behöver tänder tas bort görs tandbehandlingen i två steg.

Vi följer Sveriges Veterinärförbunds riktlinjer för infektionskontroll inom smådjurssjukvården.

Boka en sköterskekontroll
för 340:-

För att få hjälp att bedöma hunden eller kattens tandstatus.