katt_på_operation_halsingesmadjursklinikl.JPG

VI OPERERAR ALLT från förebyggande till
akuta fall

På Hälsinge Smådjursklinik opererar vi allt ifrån förebyggande kastrationer till mer avancerade operationer. Vår operationsavdelning arbetar efter beprövade och säkra metoder och stor vikt läggs vid djurets välmående. Säkerhet, kvalitet och hygien är viktigt genom hela processen. Effektiv smärtlindring inför, under och efter ingreppet förbättrar läkning, återhämtning och välmående.

Så här går DET till

Beroende på vilken typ av operation som ska genomföras så ser processen lite olika ut. Inför ett ingrepp undersöks djurets hälsotillstånd alltid grundligt. Via modern narkosutrustning och övervakningssystem följs EKG, andning, puls, syresättning och temperatur i realtid av utbildad och erfaren personal. När ingreppet är klart får djuret vakna upp i lugn och ro innan det är redo att gå hem. När du hämtar ditt djur får du både muntliga och skriftliga instruktioner om eftervården.

Inlämning

Patienten lämnas i regel in direkt på operationsdagens morgon och stannar tills samma eftermiddag eller kväll. Du får då lämna ifrån dig ditt djur, som kommer att bo i en egen box hos oss under dagen.

De timmar som djuret får tillbringa hos oss under operationsdagen är nödvändiga för att det ska hinna få smärtstillande och lugnande medicin, opereras, vakna upp efteråt och bedömas tillräckligt stabil för att få åka hem. Hur länge ditt djur måste stanna beror på vilket ingrepp som gjorts samt och eventuella mera brådskande operationer måste gå före.

VIKTIGT INFÖR OPERATION

Mat och medicin

Djuret ska vara fastande minst 6 timmar innan sövning (gäller inte gnagare eller mycket unga djur). Tala alltid om för oss innan ifall ditt djur står på någon medicinering, är känslig för någon form av medicin eller har någon tidigare känd sjukdom.

Gnagare ska ha med sig en ny laddning mat och hö för dagen.
Ha gärna endast en ren filt/handduk i buren och en liten tuss hö eller foder, detta då vi vill försöka hålla det så fräscht som möjligt på operationsavdelningen.

Hygien

God hygien före, under och efter operation är viktigt för att förebygga infektioner. Med tanke på att resistenta bakterier börjat förekomma även på våra husdjur vill vi i minsta mån sätta in antibiotika, utan föredrar att istället ha en bra hygienpolicy. Det är därför viktigt att din hund och om möjligt även katten, är ren och nybadad när den kommer in för operation. Använd Descutan(en svamp med antiseptiskt schampo som finns att köpa på apotek) eller klorhexidinschampo, också detta antiseptiskt, som köps i portionsförpackning på våra kliniker. Kvällen innan operation schamponerar du djuret och låter schampot verka cirka 5 minuter innan du sköljer ur och torkar pälsen torr. Detta är särskilt viktigt under sommarmånaderna. Se till att djuret är helt torrt innan operation, då det annars har en nedkylande verkan.

Efter operationen ser du till att djuret vistas i en ren miljö och håller operationssåret rent och torrt. Är djuret där och slickar ska den förses med krage eller body. Hundar och katter har mycket munbakterier som lätt sprider sig till såret som riskerar att bli infekterat. Generellt gäller att alla djur bör hålla sig i stillhet efter operationen för att såret ska läka. Undersök såret dagligen och kontrollera att det inte är rött, svullet, varar eller vätskar. En försiktig rengöring/baddning av såret kan göras med koksalt vid behov.

Rastning

Se alltid till att din hund är välrastad innan du lämnar in den för operation. Alla muskler blir slappa under narkos, så även urinvägar och analöppning. Urin och avföring tränger då lätt ut och hotar därmed den sterila miljön i operationssalen.