Salmonellatider!

“Vi har den senaste veckan konstaterat årets första fall av Salmonella hos katt. De senaste dagarna har antalet katter med salmonellaliknande symtom ökat drastiskt.  Många salmonellaprover är inskickade till Sveriges Veterinärmedicinska anstalt, SVA och vi väntar på svar”.
Pia Razdan leg. veterinär.

Läs mer nedan.

Salmonella kommer ofta från smittade småfåglar som katten jagar.

Vilka är symtomen på Salmonellos hos katt?

Salmonella är en grupp gramnegativa bakterier tillhörande familjen Enterobacteriaceae. Salmonella är i huvudsak en tarmpatogen dvs den orsakar framförallt sjukdom och då framför en kraftig inflammation I tarmen, men kan I sällsynta fall, sprida sig till andra organ i kroppen.

Kan jag bli smittad av min katt?

JA, salmonella är en zoonos, en smitta som kan spridas mellan djur och människa. Små barn, äldre och immunsvaga har högre risk att bli smittade.

Hur länge är katten smittsam?

Salmonellabakterier kan kvarstå en längre tid efter infektionstillfället i tarmepitel och lymfknutor. Utsöndring i avföringen sker som regel kontinuerligt under den första veckan och blir därefter intermittent. Bakterien anses utsöndras som regel I tre till sex veckor.

Hur ställer man diagnosen?

Diagnos ställs genom bakterieodling från färsk avföring, specifik frågeställning krävs.

Det finns för närvarande inga strikta riktlinjer eller regler för uppföljande provtagningar för att påvisa smittfrihet hos katt. För katt har de flesta uppföljande provtagningarna hittills skett cirka tre till fyra veckor efter diagnosställandet. Det finns alltid risk för falskt negativt svar eftersom salmonella kan utsöndras
intermittent, särskilt i det senare skedet av infektionen. Det allra viktigaste provet är dock det som tas i akut skede för att få diagnos.

Vad är behandlingen vid Salmonellos?

Katter tillfrisknar som regel spontant från okomplicerad akut salmonellaorsakad diarré. Katter som får mer kraftiga symtom på diarré, kräkning, dålig aptit och slöhet behöver ofta understödjande vård, inkluderande vätsketerapi - då de lätt blir uttorkade.

Antibiotika är inte indikerat utom som understödjande behandling under kort tid vid livshotande symtom, chock och sepsisrisk. I de fall antibiotika ges lär det vara katter som är inskrivna för stationärvård och behandlingen avslutas senast i samband med hemgång. Antibiotikabehandling anses kunna förlänga bakteriens utsöndringstid i avföringen. Risk för utveckling av antibiotikaresistens föreligger också vid behandling med antibiotika. Prognosen för katter med okomplicerad salmonellainfektion är i allmänhet god. Vid sepsis är prognosen sämre.

Hur kan jag förebygga salmonella smittspridning och att själv bli smittad?

• Noggrann handtvätt efter rengöring av kattlåda och hantering av den sjuka katten, till exempel då kräkningar torkas upp. Katten skall inte vistas på matbord, diskbänk, i skafferi eller andra ytor med
    anknytning till livsmedel. Diska kattens tillbehör separat med en diskborste som inte används till tallrikar, bestick och andra hushållsredskap.

• Salmonellapositiva katter bör inte vistas i utrymmen där foder till andra djur
    förvaras, eller i till exempel ladugårdar. Hur stor smittspridningsrisken i realiteten är i sådana fall är idag inte känd.

• Inomhusvistelse tiden närmast efter det att kliniska symtom setts hos katten kan vara aktuellt, för att förhindra att en redan nedsatt katt förtär ytterligare salmonellainfekterade fåglar, samt för att kattägaren skall kunna bedöma kattens status och eventuella behov av ytterligare behandling.

• Infektionsdosen är oftast hög och för att sjukdomssymtom skall uppstå krävs oftast
    att bakterien först förökar sig i ett kontaminerat livsmedel.

Mottagligheten för infektion varierar dock,
    bland annat är små barn, äldre och immunsvaga mer mottagliga och hos dessa kan infektionsdosen vara lägre. Det är därför motiverat att avråda från alltför nära umgänge katt och barn emellan, till exempel är det direkt olämpligt att en salmonellainfekterad katt sover i barnens
    säng, också eftersom barn har svårt att i praktiken ta till sig och följa hygienråd.

• Man bör inte glömma att vidta hygienåtgärder för att hindra smitta från andra/
    ursprungliga smittkällor, till exempel från småfåglar och fågelbord. Noggrann handtvätt rekommenderas efter arbete med fågelbord, liksom efter
    utfodring eller hanterande av småfåglar.
    Fågelbord kan vara kraftigt nedsmittad och småbarn bör inte leka alldeles i närheten av utfodringsplatser för småfåglar.

• Det bästa sättet att hindra smitta med S. Typhimurium till katt är att hålla katter
    borta från fågelbord.  I praktiken är det förstås svårt att helt hindra en katt från att fånga och äta småfågel, särskilt som sjuka fåglar utgör ett lättare byte än vanligt.

• Finns det flera husdjur i hushållet bör extra god hygien råda för samtliga under den tid som det finns en infekterad katt i hushållet. Detta gäller även om de andra djuren inte visar symtom.

• Detta är SVA:s generella råd. Länsstyrelsen alternativt kommunen kan göra en
    annan bedömning med hänvisning till andra faktorer i det enskilda ärendet.

Källa SVA.se

Kastrationskampanj

För att minska risken för oönskade kattungar i vår kör vi kastrationskampanj för katt 10-28 feb.

Vi lämnar 15% rabatt på normalkastration av hon och hankatter, chipmärkning ingår.

Ring oss eller boka din kastration på vår hemsida under boka tid här.

Cat 07-kastrations kampanj (002).jpg

Är du VetPlan kund så får du i stället 25% rabatt, gäller även nytecknade abonnemang. För VetPlan kunder ingår även vaccination utan kostnad. Så passa på att teckna VetPlan via följande länk https://forms.gle/xotzF1THeYrP1CNX6 . Du kan även får mer information och teckna VetPlan på vår hemsida under tjänster, VetPlan. Kostnad från 99kr/månaden.

Ring oss eller boka din kastration här på hemsidan, “boka tid här”överst på sidan.