Tandvård

Tandsjukdomar

Tandproblem drabbar både hundar och katter och är det vanligaste förekommande sjukdomstillståndet hos vuxna hundar och katter. Obehandlade tandproblem leder till tandlossning, inflammationer och smärta i munnen. Symptomen kan exempelvis vara dålig andedräkt och motvillighet att äta.

Tandsten är den vanligaste orsaken till dålig munhygien. Man räknar med att så många som  8 av 10 hundar äldre än 3 år har tandsten i varierande grad. Trots att detta kan förebyggas saknar många en regelbunden tandvårdsrutin.

Förebyggande åtgärder är daglig tandborstning, vänj valpen och kattungen vid tandborstning tidigt. Specialanpassade torrfoder och tuggben kan också hjälpa till men är inte lika effektiva som borstning. Tandborstningen blir ännu effektivare om du har lite tandkräm på borsten. Observera dock att det ska vara en tandkräm som är anpassad till hund/katt, då de inte tål den traditionella humantandkrämen. Många tycker att det är lättare att använda en fingertuta eller en barntandborste än den lite större plastvarianten. Förbyggande åtgärder förhindrar endast att ny tandsten uppkommer, den tandsten som redan finns måste tas bort med ultraljud hos veterinären.

Vi rekommenderar att du låter din veterinär kontrollera hundens/kattens bett och tänder efter tandbytet vid ca 6 månaders ålder. Därefter bör tänderna kontrolleras årligen för att upptäcka eventuella problem i tid.

En dålig munhygien som inte behandlas i tid resulterar ofta i att tänder måste dras. Detta är både dyrt för dig som djurägare och plågsamt för djuret. Många gånger kan det undvikas om det upptäckts i tid. Tecken på tandsten är t.ex. bruna beläggningar på emaljen och en röd rad längst ner på tandköttet, vilket tyder på att det är inflammerat.

Tandbehandlingar

Våra tandbehandlingar omfattar allt från tandstensborttagning till tänder som behöver tas bort eller lagas. Alla tandbehandlingar sker i narkos.  Att vi använder narkos har flera anledningar; tillståndet hos djuret under behandlingen är mer kontrollerat än vid en lättare sedering, djuret ligger helt stilla och olycksrisken som normalt är stor när vi petar i munnen med vassa föremål är minimerad. Tandsten samlas framförallt i fickor under tandköttskanten, vilka ger upphov till tandköttsinflammationer, dessa kan inte saneras i annat tillstånd än under narkos. Narkosslagen hindrar även att djuret från att  aspirera ner vatten och bakterier i lungorna. Vi följer Sverige Veterinärförbunds riktlinjer för infektionskontroll inom smådjurssjukvården.

För att ta bort tandsten använder vi en ultraljudmaskin. Det är ett effektivt och skonsamt sätt att få bort tandstenen. Tänder som är alltför trasiga eller alltför lösa kan behöva dras ut. Att laga en trasig tand tar lång tid och kräver en speciell teknik. Tandröntgen används för att bedöma tandroten och käkbenet för att korrekt ställa diagnos och välja lämplig behandling.

Boka in en gratis munstatuskontroll hos någon av våra kliniker för att få en bättre uppfattning hur det ser ut i din hunds/katts mun.

Tandstenssanering av katt

Bild före åtgärd. Tänderna är täckta av en brun beläggning, dvs tandsten.

Tandstenen avlägsnas med hjälp av ultraljud för att inte repa emaljen.

Därefter poleras tandytan.

Djupet på tandfickorna mäts för att bedöma status på tanden avseende parodontit dvs tandlossning.

Slutresultatet, tänderna är rena och fina igen.