Rehabilitering

Vägen tillbaka från en skada

Tyvärr drabbas även våra husdjur av olika skador i leder, skelett, senor och muskler. Precis som hos människor är rehabilitering viktig för att djuret snabbare ska komma tillbaka till ett fullgott och smärtfritt liv efter skada. På vår rehabiliteringsavdelning i Hudiksvall kan du få hjälp med vattenträning, laserbehandling, massage, och stretching. Träningen sker både hos oss och i hemmet. Fysioterapeut och veterinär övervakar gemensamt djurets tillfrisknande.

Water walker

Vi använder en så kallad Water Walker, som förenklat sett är ett rullband under vatten. Vattennivån individanpassas för att ge bästa möjliga avlastning av lederna, samtidigt som vattenmotståndet som uppstår när hunden eller katten rör sig framåt ger en skonsam, men effektiv träning av muskelationen. Djur som normalt har svårt att röra sig får möjlighet att ta ut sina rörelser. Ett utmärkt sätt att få tillbaka styrkan efter en fraktur eller ledskada. Water walkern är även ett populärt sätt att få hunden i form vid övervikt eller inför jakt, tävling eller sportsäsong.

Laser

Vi använder oss av medicinsk laser utvecklad för djur. Lasern har flera fördelar i läkningsprocessen, den påskyndar tillexempel  läkningen av sår och är effektiv mot muskelspänningar, som är mycket vanligt hos djur med långvarig smärta. Läs mer om laserns alla fördelar här.

Akupunktur

Kliniken erbjuder även akupunktur som ett komplement eller alternativ till medicinsk smärtlindring, denna behandling utförs av veterinär Inger Kjellander.

Massage och stretching

Massage och stretching används för att öka rörligheten, minska smärtan och återfå normal funktion i spända muskler. Dessa behandlingar är ofta mycket avslappnande och njutningsbara för djuret.