Inför operation

Mat och medicin

Djuret ska vara fastande minst 6 timmar innan sövning (gäller inte gnagare eller mycket unga djur). Tala alltid om ifall ditt djur står på någon medicinering eller har någon tidigare känd sjukdom. Om ditt djur medicineras bör du fråga innan besöket om djuret ska ha sin medicinering på operationsdagen eller om du ska avstå från att ge medicinen. Tala även om ifall du vet att ditt djur är känslig för någon medicin.

Gnagare ska ha med sig en ny laddning mat och hö för dagen.

Hygien

Hygien före, under och efter operation är viktigt för att förebygga infektioner. Med tanke på att resistenta bakterier börjat förekomma även på våra husdjur vill vi i minsta mån sätta in antibiotika, utan föredrar att istället ha en bra hygienpolicy. Det är därför viktigt att din hund och om möjligt även katten, är ren och nybadad när den kommer inför operation. Använd Descutan, (en svamp med antiseptiskt schampo som finns att köpa på apoteket) eller klorhexidinschampo, också detta antiseptiskt, som köps i portionsförpackning på våra kliniker. Kvällen innan operation schamponerar du in djuret och låter det verka cirka 5 min innan du sköljer av och torkar pälsen torr. Detta är särskilt viktigt under sommarmånaderna. Se till att djuret är helt torrt innan operation, då det annars har en nedkylande verkan.

Efter operationen ser du till att djuret vistas i en ren miljö och håller operationssåret rent och torrt. Är djuret där och slickar ska den förses med krage eller body. Hundar och katter har mycket munbakterier som lätt sprider sig till såret som blir infekterat. Generellt gäller att alla djur bör hålla sig i stillhet efter operationen för att såret ska läka. Undersök såret dagligen och kontrollera att det inte är rött, svullet, varar eller vätskar. En försiktig rengöring/baddning av såret kan göras med koksalt vid behov.

Rastning

Se alltid till att din hund är välrastad innan du lämnar in den för operation. Alla muskler blir slappa under narkos, så även urinvägar och analöppning. Urin och avföring tränger då lätt ut och hotar därmed den sterila miljön i operationssalen.

Läs mer under fliken operation